Logo

  • mk
  • \
  • en
Menu
  • дома
  • издаваштво
    • книги
    • останати продукти
  • студио
    • настани
    • VR Studio
    • PrivatePrint Meets
    • архива
    • блог
    • документи
  • графички дизајн
  • за нас
    • што работиме
    • Q&A
    • дистрибуција
    • контакт
  • поддршка
  • Филип Ивановски-Пепе зборува за материјалот, контекстот и за игривата природа на своите дела
    Разговор
  • Ема Велковска зборува за задачата на дизајнерот, како и за важноста на интеракцијата и на тимската работа
    Разговор
  • Отворен повик за соработка на интердисциплинарен издавачки проект
    Отворен повик
  • Виртуелни простори за изложување на дигитални уметнички дела: истражување на интерактивноста и на просторната препознатливост
    Борко Хаџиевски
  • Владимир Здравески зборува за важноста на процесот на создавање и за медиумот на израз
    Разговор
  • Кон „I would rather die than be uncomfortable“ од Душан Стефановски
    Рецензија
  • Игор Таневски зборува за својата уметничка практика насочена кон теми за природата, новите технологии и за соработничкиот принцип
    Разговор
  • Имагинарни архиви - работилница за преосмислување на пејзажите од иднината
    отворен повик
  • Ориентации: насоки за квир феноменологија (трет дел)
    Сара Ахмед
  • Ориентации: насоки за квир феноменологија (втор дел)
    Сара Ахмед
  • Ориентации: насоки за квир феноменологија (прв дел)
    Сара Ахмед
  • Горан Ристовски зборува за односот кон просторот и за еколошкиот аспект на неговата уметничка практика
    Разговор
  • Ива Станковска зборува за својата уметничка практика, експериментирањето со материјалот и за предизвикот да го трансформира галерискиот простор
    Разговор
  • Драгана Пендовска зборува за својата млада уметничка практика и за виртуелната изложба Stepping into the cornfield
    Разговор
  • Кристина Божурска зборува за нејзината книга 15 Horror Stories by Women Workers и за можностите на уметноста како активизам
    Разговор
  • 15 HORROR STORIES BY WOMEN WORKERS - TRANSLATED
  • OPEN CALL: EMERGING CONCEPTS EDITION
  • Елена Чемерска зборува за својата уметничка практика и за проектот Споменик на слободата
    Разговор
  • ЏЕЗ
    Анри Матис, Џек Флам
  • ЛЕДИА КОСТАНДИНИ ЗБОРУВА ЗА КНИГАТА, МАТЕРИЈАЛИТЕ И ЈАВНИОТ ПРОСТОР ВО НЕЈЗИНАТА ПРАКТИКА
    Разговор
  • OPEN CALL: EMERGING CONCEPTS Edition
  • Саемот на книги како уметничка практика
    Марија Христова
  • За изложбата Never Not in Love
    Разговор
  • Улис: место на средба помеѓу Џојс и Матис
    Ива Димовска
Прикажи повеќе

Виртуелни простори за изложување на дигитални уметнички дела: истражување на интерактивноста и на просторната препознатливост

Автор: Борко Хаџиевски
Објавено на: 17.09.2022 г.

Многу уметнички институции употребуваат технологија (2Д, 3Д, фотограметрија итн.) за креирање виртуелни изложби на своите постојни уметнички дела и артефакти. Овие виртуелни изложби се дополнителни прикази на уметничките дела и артефакти од физичкиот простор на музеите, овозможувајќи ѝ на публиката да ги истражува колекциите од дома и да погледне дополнителни информации во интерактивен формат. Сепак, досегашната практика овозможува многу ограничена интеракција на публиката со дигиталните дела. Во моето магистерско истражување предлагам дизајн на виртуелни изложбени простори за интерактивни дигитални дела што е невозможно да постојат и да се изложат во реалниот (физички) простор, вклучувајќи дела што им пркосат на законите на физиката (на пр. што лебдат во простор или ја менуваат својата форма) или, пак, што е тешко да бидат изведени поради големи трошоци или ограничена просторна достапност. Исто така, истражувањето ја опфаќа темата на препознатливоста на просторот во виртуелната средина и како тој се поврзува со идентитетот на уметничките институции, во смисла на виртуелно реплицирање на постојни (физички) простори кои посетителите можат да ги препознаат. Овие теми ги истражувам преку присвојување на софтвер за дизајн на компјутерски игри во комбинација со архитектонски софтвер.

Medium image 1b   poster

Постер за делото „Направи свој Бог“

Истражувањето го спроведов во партнерство со PrivatePrint studio и уметникот Илија Прокопиев, кој го обезбеди своето дело во процес „Направи свој Бог“ како основа за ова мое истражување. Во оваа дигитална уметничка инсталација, Прокопиев ги испитува сличностите помеѓу создавањето  богови и она што тој го нарекува денешна виртуелна логика. Исто како што сликите и скулптурите на боговите или на божествените суштества, особено во предхристијанскиот период, се состојат од различни делови од луѓе, животни, растенија, во овој виртуелен изложбен простор, уметникот поставува неколку различни предмети, распределени наоколу по подот. Овие предмети се оставени за публиката од нив да создаде божествено суштество, ‘сакрален’ персонализиран тотем со нивно редење еден врз друг на платформата поставена во средината на просторот, на тој начин создавајќи свое духовно суштество, свој Бог. Заедно со уметникот, за оваа интеракција со предметите, беше одлучено дека првичните механички дејствија ќе бидат ‘подигање’ на предметите и ‘редење еден врз друг’.

Medium image 2   sketches

Илија Прокопиев, скици за делото „Направи свој Бог“

Многу слично на тоа како музеите прават доградби за да изложат нов тип уметност, на пример доградбата на новата зграда Switch House на „Тејт модерн“, што овозможува изложување на уметнички инсталации со големи димензии, за моето истражување дизајнирав два нови виртуелни простори за изложување дигитални дела. Првиот простор е виртуелна реплика на постоечката галерија на PrivatePrint, а вториот е измислен изложбен простор со слични параметри (следејќи го моделот на ‘белата кутија’). Ова ми овозможи да истражам како публиката ги искусува интерактивните дигитални дела во познат (пандан на физичкиот простор на институциите) како и во непознат виртуелен простор, кој поинаку се поврзува со идентитетот на уметничката институција.

Medium image 3   floorplans

Тлоцрти на двата виртуелни изложбени простори

За време на компјутерските тестирања со субјекти што ги спроведов, од нив побарав да создадат уметничко дело, тотем, со редење на неколку предмети еден врз друг. Тестовите беа проследени со интервјуа со цел да дознаам повеќе за нивното искуство со интерактивното уметничко дело, како и со познатиот и непознатиот простор. 

Резултатите покажаа дека познатиот простор има позитивно влијание на посетителите, со оглед на тоа дека позитивните спомени и асоцијации со просторот им овозможуваат полесна интеракција со дигиталната уметност. На сите субјекти коишто ја тестираа изложбата повеќе им се допадна познатиот простор и сметаа дека е подобар од непознатиот, и покрај тоа што разликите беа мали. Иако е силно критикуван, концептот на ‘белата кутија’ (Herbert, 2021) во случајот со галеријата на PrivatePrint беше користен во насока на тоа да формира поврзаност со сеќавањето за постоечкиот простор. Ова значи дека препознатливоста на просторот заедно со можностите на виртуелниот простор ослободен од физички ограничувања, овозможува создавање на мноштво игриви интеракции, коишто се соединуваат во ‘искуствени целини’ (Wiltse & Stolterman, 2010).

Medium image 4   playtests

Слики од компјутерските тестирања

Понатаму, резултатите од тестирањето се позитивни кога станува збор и за искуството на субјектите со механиките на движење и редење. Беше истакнато дека игривата природа на изложбата е забавна и предизвикува задоволство. Со ова уметничко дело, преку употребата на софтвер за архитектура и за компјутерски игри, се овозможи богата интеракција и покрај употребата на едноставни движења. Со секое подигање, спуштање, ротирање и редење на предметите еден врз друг, евидентни беа позитивните промени во комуникацијата на тестираните субјекти. Сфатив дека слободата која им ја овозможив на субјектите за да си играат со предметите, стана суштински елемент на изложбата. Игривоста, се манифестираше како став (Sicart, 2014), исто како и кршењето на правилата (Dissanayake, 1974) тогаш кога субјектите наоѓаа начин да ги заглавуваат предметите во ѕидовите. Кога дигиталните интеракции се дизајнирани повеќесмислено, отвораат можности за присвојување (Höök, 2006) и со тоа овозможуваат незаборавни искуства на корисниците.

Medium image 5   final proposal

Финален предлог за изложбата „Направи свој Бог“

Мојот дизајнерски пристап сугерира дека дигиталната технологија треба да ја присвои игривоста, која произлегува од играта. Интерактивната уметност е настан што не е завршен, туку создава услови за игрива интеракција. Во контекст на дигитална интерактивна уметност, употребените механики од компјутерски игри се јавувааат како дозволени дејствија кои ја овозможуваат интеракцијата, односно создавањето на уметничко дело како настан. Виртуелниот простор, механиките на играта и уметничкото дело заедно создаваат ‘искуствена целина’, која  пренесува една обединета приказна.

Medium image 6   diagram

Дијаграм на концептот за ‘искуствена целина’

Овој дизајнерски предлог охрабрува истражување и создавање на игриви интеракции во рамки на виртуелни изложби, коишто ќе можат да бидат понатаму развивани од други дизајнери, во насока на унапредување на поврзаноста со дигиталната уметност и создавање посилни врски меѓу институциите и посетителите. Со проширувањето во дигиталната сфера, каде што повеќето од нас поминуваат голем дел од времето, интерактивната уметност може да најде поголема улога во нашите животи, овозможувајќи ни да восприемаме и да создаваме уметност, ослободени од ограничувањата на физичкиот простор.

\\

Борко Хаџиевски е архитект и интеракциски дизајнер, кој ја иницираше идејата за PrivatePrint VR Studio. Тој има меѓународно работно искуство во архитектура, но и во области како виртуелна реалност, визуелизација и дигитален дизајн. Тој е напреден корисник на софтвер за 2Д и 3Д дизајн и рендерирање. Магистрирал интерактивен дизајн на Универзитетот во Малме, Шведска, а дипломирал на Архитектонскиот факултет во Скопје. Во моментов живее и работи во Лунд, Шведска.

Овој текст ја сумира неговата магистерска теза одбранета на Универзитетот во Малме во јуни 2022 година, којашто е достапна на следниот ЛИНК  

Ментор: Проф. Симон Нидентал
Уметнички концепт: Илија Прокопиев
Механички планови: Марио Маркарт

\\

Користена литература:
Dissanayake, E. (1974). A hypothesis of the evolution of art from play. Leonardo, 7(3), 211-217. 
Herbert, M. (2021, January 21). What the ‘White Cube’ Means Now. ArtReview. https://artreview.com/what-the-white-cube-means-now/ 
Höök, K. (2006, October). Designing familiar open surfaces. In Proceedings of the 4th Nordic conference on Human-computer interaction: changing roles (pp. 242-251). 
Sicart, M. (2014). Play matters. mit Press. 
Wiltse, H., & Stolterman, E. (2010, October). Architectures of interaction: An architectural perspective on digital experience. In Proceedings of the 6th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Extending Boundaries (pp. 821-824).

\\

VR Studio 2022 е кофинансирано од Министерството за култура на Северна Македонија и е овозможено преку активностите во серијата средби PrivatePrint Meets, финансирана преку Prince Claus Network Partnership Programme. 

  • Mail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Behance
  • Youtube
  • Linkedin
  • copyright © 2023 privateprint

Сакате да ги поддржите нашите активности? Прочитајте како можете да го сторите тоа!


Со поддршка на нашите активности ја поддржувате младата и прогресивна уметничка сцена која се бори за подобра видливост, средства и простор за израз во рамките на културната сцена.
Како прв издавач на уметнички книги во Скопје, Северна Македонија, основан во 2016 година, PrivatePrint цели кон објавување и поддршка на уметнички книги и на млади уметници кои работат надвор од востановените институционални рамки. Уште од самиот почеток, паралелно со издавачката програма се разви и разновидна непрофитна програма која вклучува изложби, промоции, меѓународни презентации, блог и онлајн активности и слично. Со оваа програма започнува работата на PrivatePrint Studio како уметнички и изложбен простор, кој потоа беше официјализиран како здружение во 2018 година со цел понатамошен развој на својата мисија. Преку своите активности студиото цели да создаде платформа за истражување и претставување на уметнички книги,дизајн и други медиуми на израз во современата уметност видени во поширок социо-културен контекст. Работи на подобра видливост и поврзување на уметниците и уметничките практики, како во локалниот контекст, така и преку размена на идеи на меѓународен план.
Затоа ни е потребна вашата поддршка, за да ја одржиме редовната работа на студиото и да отвориме повеќе можности за младите уметници да ја развиваат и претставуваат својата работа.
Можете да бидете донатор, спонзор или, пак, да се пријавите за годишна претплата на публикациите на PrivatePrint! Прочитајте повеќе и контактирајте нѐ!

 

Донирајте!


Можете да бидете донатор, да ги поддржите непротифитните активности на студиото и да ни помогнете да се развиваме. Сите донатори ќе бидат наведени на нашата веб-страница, освен ако не сакате да бидете анонимни. 


Доколку сакате да направите лична донација (физичко лице) со сума по ваш избор, можете да го направите тоа на следните сметки:


Во Северна Македонија:
Здружение Студио ПРИВАТЕН ПРИНТ Скопје
Бул. „Партизански одреди“ 62/1-4 1000 Скопје
Број на сметка: 300000004181609
Банка: Комерцијална банка АД Скопје


Меѓународно:
Strudio PRIVATEN PRINT Skopje
bul. "Partizanski odredi" 62/1-4 1000 Skopje, North Macedonia
IBAN: MK07300701003635721
SWIFT: KOBSMK2X


Доколку сте компанија, институција или слично (правно лице) и сакате да направите донација, ве молиме да нѐ контактирате за повеќе информации >>>


Лице за контакт:
Марија Христова
marija@privateprint.mk
+(389) 78 539738

 

Бидете спонзор!


Можете да бидете спонзор на конкретен проект. Контактирајте нѐ за повеќе информации за нашите тековни или идни уметнички проекти. Сите спонзори ќе бидат наведени на нашата веб-страница, а нивната поддршка со благодарност ќе биде назначена и на сите промотивни материјали за проектот.


Тековни проекти кои можете да ги поддржите:
Emerging Concepts Edition 
Изложби во соседството (минати изложби во рамки на програмата: Ледиа Костандини, Илија Прокопиев, Марта Шиндил)
 


Лице за контакт:
Марија Христова
marija@privateprint.mk
+(389) 78 539738

 

Претплата 2020


Можете да се пријавите за годишна претплата на изданијата на PrivatePrint. Бидете првиот што ќе ги добие нашите уметнички книги од 2020 директно на вашата адреса. Дополнително, добивате попуст од 10% на сите други публикации на PrivatePrint.


Годишна претплата - 2000 МКД \ 33 ЕUR


* Бесплатна достава на книгите во Северна Македонија.
** За цените за меѓународна достава пишете ни мејл.


Следете ја нашата веб-страница и социјалните профили (Facebook \ Instagram) за повеќе информации за книгите за 2020 година.


За повеќе информации и за деталите за плаќање контактирајте нѐ >>>


Лице за контакт:
Марија Христова
marija@privateprint.mk
+(389) 78 539738

Регистрација